Automatitzador d’emergència de Ressucitadors manuals (AER)

Davant la emergència sanitària provocada per el SARS-CoV-2 , les unitats de cures intensives (UCI) arreu del món van col·lapsar per la farta de ventiladors mecànics.

Aquest tipus de maquinària té molts avantatges funcionals però, és massa cara, complicada d’instal·lar i transportar com per a poder donar cobertura de forma efectiva al problema. Per tal de poder habilitar altres espais com a UCI temporals era necessari desenvolupar un sistema que responés a les necessitats mínimes per poder ajudar al pacient i personal sanitari i que a l’hora es pogués fabricar localment amb materials convencionals en un temps el més reduït possible. La portabilitat, també era un factor clau en previsió de la instal·lació d’aquests dispositius en hospitals de campanya.

Una de les propostes amb més recorregut ha estat aprofitar els ressucitadors manuals AMBU (que ja estan testats i aprovats per a ús sanitari) i automatitzar la seva utilització. Això permet emprar els AMBU de forma continuada sense haver de considerar la fatiga del personal sanitari, permetent a l’hora que un mateix operador estigui al cas de diversos pacients. L’estoc de ressucitadors manuals (a parcs de bombers, ambulàncies, recintes esportius, etc) era prou alt i es poden fer grans comandes al proveïdor a un cost raonable. Ràpidament, diversos grups com Leitat, OxiGEN i molts altres projectes sorgits de la comunitat “maker” van proposar diverses solucions. Aquestes solucions proposen majoritàriament un sistema mecànic per comprimir cíclicament el globus d’aire per insuflar oxigen cap al pacient.

En vista de les solucions proposades l’ Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de l’ICS Girona va proposar-nos desenvolupar un sistema semblant als esmentats aprofitant el coneixement del CDEI-UPC en maquinària industrial i robòtica per incorporar certes millores. L’objectiu era mantenir la fabricabilitat i el baix cost dels dispositius ja provats, incorporant control sobre freqüència i cabal amb comandaments intuïtius (sense haver de fer canvis en components físics). Al dispositiu, també s’incorporen diversos sensors de cabal, pressió i volum per monitoritzar el correcte funcionament de la màquina i l’evolució del pacient en temps real.

Els dissenys s’han realitzat seguint totes les directives de l’ Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios (AEMPS) i les regulacions europees vigents. També s’ha contat amb el suport i les indicacions de l’Institut Català de la Salut. A dia d’avui, està en estadi de validació clínica el primer prototip Automatitzador d’Emergència per a Ressucitadors manuals (AER-0). Els primers assajos són alentidors, però també descobreixen possibles millores.

Per això, s’està treballant en paral·lel en dues variants. La primera, AER-1, està adaptant el disseny a la producció a l’Equador tenint en compte les singularitats productives d’aquella regió. Aquesta adaptació s’engloba dins un projecte de col·laboració entre la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universidad Tecnológica Indoamérica de Ecuador. Per altra banda, a partir de l’experiència recollida en el procés de proves del primer prototip, s’està desenvolupant una nova versió AER-2 millorant especialment la interfície personal sanitari/màquina, la fiabilitat a més llarg termini i adaptant certs components a la disponibilitat dels proveïdors.

En aquest projecte ha col·laborat especialment l’empresa Mecanitzats Privat S.L. que durant l’estat d’emergència sanitària ha obert els seus tallers per produir peces personalitzades, tant mecanitzades com de xapa plegada, acomplint uns alts estàndards de qualitat i higiene.

El nostre objectiu

Dissenyar la màquina perfecta per l’activitat i l’emplaçament de la teva empresa.

Centre de Disseny d'Equips Industrials · 2020 · Tots els drets reservats