DISSENY D´UNA ESFULLADORA D´ESPIGUES DE BLAT DE MORO A L´EQUADOR

El Centre de Disseny d'Equips Industrials de la Universitat Politècnica de Catalunya (CDEI-UPC) i la Universitat de les Fuerzas Armadas (ESPE) han dissenyat una esfulladora d'espigues de blat de moro per facilitar la tasca als petits agricultors d'Equador i augmentar la seva capacitat de producció per fer les explotacions més rentables mantenint un creixement sostenible.

El projecte ha estat financiat per l'AECID (Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo) i el seu principal objectiu ha estat dissenyar un model de màquina respectuosa amb el Medi Ambient, de baix cost i adaptat a l'entorn socioeconòmic i tecnològic del petit agricultor equatorià.

Un equip mixt d'enginyers del CDEI-UPC i l'ESPE va visitar sobre el terreny agricultors d'Equador per analitzar els processos agrícoles de diferents tipologies de cultius com el cafè, el cacau y el blat, amarant, quinoa,  per a prioritzar les necessitats dels productors i analitzar quines solucions tecnològiques podrien ser decisòries per fer avançar les explotacions. En l'anàlisi de necessitats es va detectar que els agricultors equatorians esfullaven les espigues de blat de moro de forma manual, fent el procés de producció lent i difícil i afectant inclús a la salut dels productors degut a la posició física que han d'adoptar durant llargs períodes de temps al realitzar la seva tasca.

El CDEI-UPC en col·laboració amb l'ESPE han dissenyat aquest equip en base a la filosofia del disseny IN CONTEXT (metodologia consistent en estudiar tot el procés operatiu incloent el context geogràfic, ambiental, cultural i tecnològic) i de disseny IN BLUE (sistema de treball centrat en minimitzar els consums energètics i els impactes ambientals des de les fases de definició i disseny conceptual d'un equipament).

La gerent del CDEI-UPC, Sònia Llorens, afirma que "aquesta iniciativa ens permet emprendre projectes des de la base de la piràmide. Es a dir, projectes pensats per a sectors de mercat amb poca capacitat adquisitiva, però amb molta massa crítica. Volem profunditzar la nostra tasca en projectes de negoci sostenibles, inclusius i amb compromís social i ambiental".

El responsable de projecte de l'ESPE, Melton Tapia, a confirma que “les feines es van realitzar en base a necessitats reals de petits productors els quals, degut a la falta de tecnificació de processos productius per desconeixement o perquè representen elevats costos que no poden solventar, la seva feina es torna lenta i ineficient i generalment crea pèrdues degut als llargs períodes d'emmagatzemament que acaben fent mal el producte. Addicionalment s'ha d'indicar que en l'estudi realitzat s'ha detectat que el problema està en tots els productes i en totes les etapes de producció i això es degut de l'excessiu treball i la molt baixa producció portant a un baix i dolent nivell de vida de les persones del camp i contribuint a un estat de pobresa contrari als plans de bon viure impulsats per l'Estat Equatorià”

El projecte s'ha realitzat amb disseny OPEN facilitant els plànols de la nova màquina per a que tots aquells qui la vulguin fabricar i comercialitzar-la puguin fer-ho. Sònia Llorens afegeix que "amb el sistema OPEN es pot generar negoci local a Equador. Desenvolupar-lo amb el sistema IN CONTEXT garantitza que la màquina es podrà fabricar amb materials i sistemes de manteniment accessibles al país”.